Dalies

Artis ZvirgzdiņšIzstāde “Kaltes un citas būves”

Septembrī galerijā Bazar’t iepirkšanās centra “Mols” 2. stāvā skatāma Arta Zvirgzdiņa izstāde “KALTES un citas būves”, kurā redzamas gan autora gleznotās kolhozu perioda graudu kaltes, gan darbi, kas rāda arī citu arhitektūru.   

Graudu kaltes ir viens no Latvijas lauku ainavas elementiem, — industriālas, tehniskas būves, ko nav pieņemts uzskatīt par arhitektūru. Izstarojot utilitāru funkcionalitāti un efektivitāti, lielās kolhozu graudu kaltes līdzīgi rūpnīcu būves pauda industriālās revolūcijas laikmeta tehnoloģisko progresu, un reprezentēja Latvijas lauku modernizācijas centienus un produktīvisma garu. Kaut arī kalšu kompleksus veido itin kā vieni un tie paši elementi, kas atkārtojas, — graudu ventilācijas un glabāšanas torņi, iekraušanas tvertnes, kurtuves, elevatoru un transportieru caurules, un to visu parasti nosedz vienkārši divslīpju jumti, aptver tādas vai citādas sienas, tomēr šo elementu konfigurācijas, apjomu kārtojumi, senāku būvju klātbūtne, plus dzīves laikā iegūtās piebūves un izbūves katru kalti vērš citādu, individuālu. Papildus izteiksmīgumu piedod vecuma patina, jo vairums no šīm struktūrām ir būvētas pirms 40 – 50 un vairāk gadiem. Ierobežotā materiālu palete rāda bagātīgas faktūras, ko veido novecējis koks, betons, silikātķieģeļu mūris, skārds, asbestcements un sarūsējušais metāls.

Artis Zvirgzdiņš gleznošanai pievērsies pirms pusotra gada un jau no sākuma viena no viņa gleznu tēmām bija kolhozu laikmeta graudu kaltes, kam pilnībā bija veltīta viņa iepriekšējā izstāde Arhitektu namā pavasarī. Savās gleznās viņš kaltes tēlu estetizē, vispārina, parādot to kā savdabīgu, cita veida modernisma industriālās arhitektūras mantojumu, uzsverot šo struktūru monumentālo ekspresiju, tomēr reizē, — tiecoties notvert katras būves individuālo portretu un raksturīgās iezīmes. Savukārt apkārtējā ainava nereti tiek konceptualizēta līdz abstraktām plaknēm. Gleznas ir turpinājums un rezultāts autora daudzu gadu klejojumiem pa Latviju, iepazīstot dažādu laikmetu kultūras mantojumu un ainavas, tostarp — jau vairākus desmitus gadu fotografējot arī kolhozu kaltes.

Papildus tam izstādē skatāmi arī mazformāta darbi, ko var uztvert kā kaut ko vidēju starp arhitektūras zīmējumu, ceļojuma skici un gleznojumu. Šai formā attēlotas gan dažas kaltes, gan arī cita arhitektūra, — piemēram, Raunas baznīca, starpkaru perioda pasta ēka vai — rakstnieka Kārļa Skalbes “Saulrietu” mājas Vecpiebalgā.

Par autoru

Artis Zvirgzdiņš (1974) ir studējis arhitektūru, ir ilggadējs arhitektūras platformas A4D vadītājs, daudzu arhitektūrai un pilsētu attīstībai veltītu publicistisku, pētniecisku un kritikas rakstu autors. Nelielas iestrādes grafiskajā dizainā: viena lata monētas idejas un grafiskā dizaina autors (skudra, 2002), viena lata monētas idejas autors (sēne, 2003), Madonas pilsētas karoga autors (2003). Gleznošanai pievērsies 2023. gadā, pēc eksperimentiem ar ģeneratīvā mākslīgā intelekta rīkiem, ko atspoguļoja pirmā personālizstāde “Iztēlotās telpas” pagājušā gada rudenī MAD galerijā, Elizabetes ielā 2. Savās gleznās, gan pievēršoties iztēlotajām telpām, gan kolhozu perioda graudu kaltēm, tiecas apvienot arhitektūras telpiskuma attēlojumu ar mazliet konceptualizētu minimālisma izteiksmi. Arta Zvirgzdiņa izstāde “Kaltes un citas būves” mākslas galerijā “Bazar’t”, iepirkšanās centra “Mols” 2. stāvā, Krasta ielā 46, Rīgā, skatāma no 2. līdz 29. septembrim katru dienu no plkst. 10.00 — 21.00.